Steganography - Veri Gizleme  
     

Steganography nedir ?

Eski yunanda M.�. 5.y�zy�lda Susa kral� Darius taraf�nda g�z hapsine al�nan  Histiaeus Milet'teki o�lu Aristagoras�a gizli bir mesaj g�ndermelidir. Histiaeus k�lelerinden birinin sa�lar�n� kaz�t�r ve mesaj�n� d�vme �eklinde k�lenin kafas�na i�letir. K�lenin sa�lar� tekrar b�y�y�nce onu Milet'e o�lunun yan�na g�nderir. Bu tarih�i Herodot'un bizlere aktard��� gizli yazma sanat� steganography'nin ilk kullan�ld��� yerlerden biridir.Steganography bir nesnenin i�erisine bir verinin gizlenmesi olarak tarif edilebilir. Bu yaz�m�zda biz say�sal resimlerin i�erisine �ifrelenmi� bir verinin nas�l gizlenebilece�i konusunda fikir vermeye  �al��aca��z. Bu ama�la �nce bilgisayarlarda g�rd���m�z say�sal resimlerin ne oldu�unu a��klamaya �al��al�m.

Say�sal Resim nedir ?

�ekil 1 tipik bir say�sal resmi g�stermektedir. Bu resim N sat�r ve M s�tunluk bir dizi ile temsil edilir. Genellikle sat�r ve s�tun indisleri  y ve x veya r ve c olarak g�sterilebilir. �o�unlukla (tamam� de�il) resim dizisi kare �eklindedir. Yani N = M tipik N ve M de�erleri: 128, 256, 512 veya 1024 d�r.

Resim dizisinin elemanlar� piksel denir. En basit durumda pikseller 0 veya 1 de�erini al�rlar. Bu piksellerden olu�an resimlere binary (ikili) resim denir. Genellikle 1 ve 0 de�erleri s�ras�yla ayd�nl�k ve karanl�k b�lgeleri veya nesne ve zemini (nesnenin �n�nde veya �zerinde bulundu�u �evre background) temsil ederler. Video resimlerinin ���k seviyelerini (intensity) daha iyi derecelendirebilmek i�in piksel ba��na 1 bayt kullan�l�r. Bununla 0 (siyah) ile 255 (beyaz) aras�nda tam say�lar elde edilebilir. Bu u�taki say�lar aras�ndaki de�erler �gri�  (grey) dir ve bundan dolay� bir resele ait tam say� gri ton seviye (grey level) olarak isimlendirilir.

Renkli resimlerde ise ;  bir resim k�rm�z�, ye�il ve mavi gibi temel renklerin her biri i�in N x M  lik bir diziye ihtiya� duyar. B�ylece her dizinin �gri seviyeleri� belirli bir pozisyondaki pikselin k�rm�z�, ye�il ve mavi resimlerinin bile�enlerinin �iddetini belirler. Ger�ek renkleri i�leme orjinali gri olan resimlerin g�steriminde kullan�lan sahte renk (pseudo- colour) ile kar��t�r�lmamal�d�r.

LSB Least Significant Bit ( En az �neme sahip bit)

Buraya kadar anlatt�klar�m�zdan art�k 8 bitlik bir resmin her pikselinin 1�ler ve 0�lardan olu�tu�unu ve bu bitlerin 2^8 yani 256 renk meydana getirdi�ini ��rendik. �kili say� sistemine g�re 10110111 say�s�n� ele alal�m. Bu say�y� hesaplad���m�zda ortaya onluk d�zende  183 elde ederiz. Sondaki bitin 1 veya s�f�r olmas� bu de�eri �ok fazla de�i�tirmeyecektir. Sondaki bit de�erimiz e�er 0 olsayd� bu de�er 182 olacak ve renk �zerinde g�zle g�r�lecek b�y�k bir de�i�ikli�e neden olmayacakt�. ��te bu sondaki bitimiz LSB olarak adland�r�l�r. Bu bitler yerine bizim girece�imiz datan�n verileri girilirse e�er datam�z gizlenmi� olabilir. �imdi bunun nas�l yap�ld���na bakal�m. 24 bitlik bir resim i�erisine A harfini yerle�tirelim.

24 bitlik resmin a�a��daki �ekilde oldu�unu varsayal�m

(00100111 11101001 11001000)

(00100111 11001000 11101001)

(11001000 00100111 11101001)

Bu �ekil 3 pikselden olu�makta . A harfinin de binary kar��l���n� (10000011) olarak verelim. �imdi her pikseldeki LSB nin yerine bizim A harfimizdeki bitlerimizi yerle�tirelim.

(00100111 11101000 11001000)

(00100110 11001000 11101000)

(11001000 00100111 11101001)

Orjinal resimle i�erisine data saklad���m�z resim aras�nda g�zle g�r�l�r bir fark yoktur. De�i�en bitlerin alt� �izili olarak verilmi�tir. �imdi de bu �ekilde resimlerin i�erisine basitce yaz� ekleyebilen bir program� tan�tal�m.

Bside

http://okoca.cjb.net/bside.zip adresinden download edebilece�iniz bu program sayesinde bmp uzant�l� resim dosyalar�n�z i�erisine istedi�iniz mesaj� saklayabilirsiniz. Program�n kullan�m� �u �ekilde ;

Se�enek            A��klama

  -A                  Resmin i�erisine yaz� eklemek i�in

                        BSIDE -A <BMP dosyas�> <text dosyas�> <sonu� BMP dosyas�> [�ifre]

  -X                  Resmin i�erisinden textleri ��kart�r.

                        BSIDE -X <BMP dosyas�> [��kart�lacak dosya ad�] [gerekliyse �ifre]

  -C                  Bitmap�in alabilece�i data kapasitesini hesapla

                        BSIDE -C <BMP dosyas�>

  -L                  Bitmap�te saklanan dosyalar� listele

                        BSIDE -L <BMP dosyas�>


Sonu�

Gizlili�in gerekti�i hemen her alanda kullan�labilecek bu zevkli teknolojiden eminim ki sizde art�k mesajla��rken faydalanacaks�n�z. Gelecek yaz�m�zda bu i�i yapacak bir yaz�l�m� kendimiz yaz�p a��klamaya �al��aca��z. Herkese iyi �al��malar.

Mehmet TUN�KANAT

Kaynaklar:

http://www.all-nettools.com/privacy/stegano.htm

http://www.jjtc.com/stegdoc/stegdoc.html


Bu sayfadaki yaz�lar�n tamam� www.teknohaber.com sitesinde al�nm��t�r